امیرمسعود پورموسی | | تجربه‌هایی در آموزش، به‌ویژه آموزش فیزیک | | معرفی کتاب، مجله، و مقاله‌های خوب | | پیوندهای مفید | | صفحه‌ی شخصی

تجربه‌هایی در آموزش، به‌ویژه آموزش فیزیک

من به فیزیک و به آموزش فیزیک علاقه دارم. همین علاقه باعث شده که بخشی از وقتم را به آموزش فیزیک (به ویژه به دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی و دبیرستان) اختصاص بدهم. در این صفحه شرح (برخی) از کارهایم در این باره را نوشته‌ام. امیدوارم این صفحه باعث شود از تجربه‌های دیگران هم در این باره آگاه شوم. همچنین امیدوارم تجربه‌هایم برای افراد علاقه‌مند مفید باشد.

کارسوق ریاضی، تابستان ۱۳۸۶، بندرانزلی
این کارسوق را جمعی از دانشجویان دانشکدهٔ علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف با همکاری آموزش‌وپرورش و خانهٔ ریاضیات بندرانزلی برگزار کردند.
کارسوق ریاضی، تابستان ۱۳۸۵، رشت
این کارسوق را جمعی از دانشجویان دانشکدهٔ علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف در مراکز میرزاکوجک‌خان و فرزانگان رشت برگزار کردند.
کارسوق فیزیک، تابستان ۱۳۸۳، رشت
شامل چکیده‌ی سخنرانی‌ها، پوسترها، نوشته‌ها، جزئیات اجرایی و عکس‌هایی از کارسوق
کارسوق علوم اجتماعی، تابستان ۱۳۸۴، رشت
شامل فهرست سخنرانی‌ها، پوسترها، آزمون، نظرسنجی، جزئیات اجرایی، و عکس‌هایی از کارسوق
مسابقه‌ی ساخت چگالی‌سنج مایعات، زمستان ۱۳۸۱
یک مسابقه‌ی آزمایشگاهی کوچک و ساده. یک شروع خوب برای مدرسه‌ای که آزمایشگاه فیزیک آن همیشه تعطیل است.
دستور کار برای آزمایشگاه فیزیک دبیرستان
بحثی درباره‌ی این که آزمایشگاه فیزیک در دبیرستان باید چگونه باشد. به علاوه‌ی یک مجموعه از آزمایش‌های فیزیک.
کارسوق چیست؟
کارسوق جایگزینی برای واژه‌ی workshop و به معنی یک دوره‌ی آموزشی کوتاه‌مدت درباره‌ی موضوعی خاص است. ادامه...

مقالهٔ کارسوق در ویکی‌پدیای فارسی را هم ببینید.

چاپ مقاله‌هایی در نشریهٔ تکانه (نشریهٔ دانشجویان فیزیک دانشگاه صنعتی شریف) دربارهٔ آموزش فیزیک:
آموزش دوره‌ی کارشناسی
گفتگوهایی با دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشکده‌ی فیزیک درباره‌ی وضعیت آموزشی دوره‌ی کارشناسی فیزیک در این دانشکده، به همراه اورامان حاجی‌زاده، تکانه، شماره‌ی ۹، زمستان ۱۳۸۳
برای بهبود وضع دانشکده چه می‌توان کرد؟
به همراه محمد رفیعی فنود، تکانه، شماره‌ی ۱۰، زمستان ۱۳۸۴
آزمایش‌های کلاسی: ابزار آموزش یا سرگرمی؟
ترجمه‌ی مقاله‌ای از مجله‌ی امریکن ژورنال آو فیزیکس، تکانه، شماره‌ی ۱۰، زمستان ۱۳۸۴
Classroom demonstrations: Learning tools or entertainment?, Am. J. Phys. 72 (6), June 2004
درس‌دادن ما و یادگرفتن دانشجویان- ناسازگاری؟ (فایل PDF)
ترجمه‌ی مقاله‌ای از مجله‌ی امریکن ژورنال آو فیزیکس، تکانه، شماره‌ی ۱۱، بهار ۱۳۸۵
Guest Comment: How we teach and how students learn_A mismatch?, Lillian C. McDermott, Am. J. Phys. 61 (4), April 1993

این صفحه آخرین بار در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ به روز شده است.