کارسوق جایگزینی برای واژهی workshop و به معنی یک دورهی آموزشی کوتاهمدت دربارهی موضوعی خاص است.
در ایران برگزاری کارسوقها یا کارگاههای تخصصی از سطح دانشگاه آغاز شد و پس از مدتی به عنوان یک عامل مؤثر در شناسایی و رشد بیشتر دانشآموزان خلاق در سطح پیش از دانشگاه نیز آغاز گردید.
کارسوق سبب میشود که عدهی زیادی بتوانند در مدتی کوتاه از امکانات آموزشی در سطح بالا بهره ببرند. همچنین کارسوق موجب افزایش ارتباط علمی بین دانشآموزان مدارس مختلف و یا حتی دانشآموزان شهرهای مختلف میشود و نیز موقعیتی است برای بها دادن به دانشآموزان شهرستانی.
برپاکنندگان کارسوقها با توجه به فوقبرنامه بودن این حرکت، رها از قیود برنامهی کلاسیک آموزشی و بر اساس مفاهیم شهودی و نو، در بیان زیباییهای پنهان علوم پایه و ارائهی دقیق و علمی جریانهای مختلف علوم و احیاناً معرفی راه برای شروع سریعتر دانشآموزان به تحقیقات جدی، برنامههای خود را تنظیم میکنند. بدینسان میتوان بخشهایی از علوم را که بیجهت از ارائهی آن به دانشآموزان با کژاندیشی و به بهانهی سطحبالا بودن و عدم امکان فهم توسط بچهها، خودداری میگردد به آنها عرضه کرد و با انجام آزمایشهای متعدد در موضوعات علمی بر مبنای سیر تاریخی آن، امکان لمس و شهود را برای دانشآموزان به طور عینی و انفرادی فراهم آورد.
مدرسان و گردانندگان کارسوقها عمدتاً دانشجویان دانشگاهها هستند که بیشتر آنها موفقیتهایی را هم در المپیادها و یا جشنوارهی خوارزمی و... به دست آوردهاند. این افراد از نظر سنی به بچهها نزدیکتر بوده و در نتیجه همدلی و نزدیکی بیشتری با آنها دارند.
یکی از موفقیتهای خاص این حرکت آموزشی-منطقهای، کشف و ملاحظهی استعدادهای بکر و ناب در شهرستانها بوده است. در سختترین آزمونهای ورودی به کارسوق، بچههای شهرستانی به خوبی موفق گردیده و بالاترین حدنصابهای ممکن را کسب مینمایند. همچنین خود را در دوره به خوبی نشان داده و فعال و پرنشاط در برنامهها حضور قاطعی از خود به نمایش میگذارند.
مخاطبین و شرکتکنندگان در کلاسهای کارسوق الزاماً از نفرات ممتاز هر پایهی تحصیلی در مدارس نمیباشند. از این رو برای سنجش علمی همهی مدارس و آشنایی دانشآموزان با سؤالاتی نو و تقویت عمومی شهود و تفکر در بچهها، برای هر کارسوق آزمونی عمومی گذاشته میشود که هر چند وظیفهی سنگین تصحیح و برگزاری را به دنبال دارد، ولی شناخت دقیقتری از شرکتکنندگان ارائه مینماید.
هر کارسوق شامل سخنرانیهای عمومی برای همهی شرکتکنندگان، سخنرانیهای موازی اختصاصی که شرکتکنندگان به انتخاب خود در آنها حضور مییابند و نشستهای مختلف میباشد.
هر دانشآموز شرکتکننده مجموعهای شامل کارت شناسایی، اسامی همهی شرکتکنندگان، قلم و کاغذ، خلاصهی سخنرانیها و فرم انتخاب سخنرانی اختصاصی دریافت نموده و در مدت کارسوق نیز متن و سایر جزوههای لازم در اختیار وی قرار می گیرد.
شرکتکنندگان از رتبهی خود در آزمون ورودی مطلع نبوده و اصلاعات آماری کارسوقها برای بهینهسازی روشهای آموزشی و سایر کاربردها به حوزههای مربوط ارجاع میگردد.
منبع: مجلهی استعدادهای درخشان، سال ۱، شمارهی ۲، صص ۱۹۵-۱۹۷.